Som en del av det passiva säkerhetssystemet spelar bilkrockkuddar en mycket viktig roll för att förbättra passagerarsäkerheten. Dessa olika krockkuddar kräver effektiva och flexibla bearbetningslösningar.
Laserskärning har använts flitigt inom områdetbilinredningSåsom skärning och märkning av tyger som bilmattor, bilsäten, bilkuddar och solskydd. Idag har denna flexibla och effektiva laserbearbetningsteknik gradvis tillämpats på skärprocessen av krockkuddar.
Delaserskärningssystemavsevärda fördelar jämfört med det mekaniska stansningssystemet. För det första använder lasersystemet inte stansverktyg, vilket inte bara sparar kostnaden för själva verktygen, utan inte heller orsakar förseningar i produktionsplanen på grund av tillverkning av stansverktyg.
Dessutom har det mekaniska stansningssystemet många begränsningar, vilka härrör från dess egenskaper vid bearbetning genom kontakt mellan skärverktyget och materialet. Till skillnad från kontaktbearbetningsmetoden för mekanisk stansning är laserskärning en beröringsfri bearbetning som inte orsakar materialdeformation.
Dessutom,laserskärning av airbagtyghar fördelen att förutom de snabba skärningarna smälts tyget omedelbart vid skärkanterna, vilket undviker fransning. Tack vare den goda möjligheten till automatisering kan även komplexa arbetsstyckesgeometrier och olika skärformer enkelt genereras.
Samtidig skärning av flera lager, jämfört med skärning i ett lager, ger ökade volymer och minskade kostnader.
Krockkuddar krävs för att skära monteringshål. Alla hål som bearbetas med laser är rena och fria från skräp och missfärgningar.
Mycket hög precision vid laserskärning.
Automatisk kantförsegling.
Ingen efterbehandling nödvändig.
Laserkälla | CO2 RF-laser |
Laserkraft | 150 watt / 300 watt / 600 watt / 800 watt |
Arbetsyta (B×L) | 2500 mm × 3500 mm (98,4 tum × 137,8 tum) |
Arbetsbord | Vakuumtransportörens arbetsbord |
Skärhastighet | 0–1 200 mm/s |
Acceleration | 8 000 mm/s2 |